onsdag den 30. januar 2013

Enter the void


Noget lidt nyt fra min side af - her kommer nemlig en lille filmanmeldelse af en film, jeg så sammen med Jesper i weekenden, og som virkelig har plantet sig fast i min bevidsthed. Into the void er en psykedelisk fransk thriller skrevet og instrueret af Gaspar Noé. Filmen river dig ind i det neonbeklædte natteliv i Tokyo, og omhandler narkohandleren Oscar, hvis interesse kredser død og genfødsel, som præger tematikken i denne sindsforvirret gale film. Oscar bliver skudt af politiet, men hans ånd lever videre - svævende over byen for at iagttage venner og fjender og ikke mindst hans pole dansende lillesøster. Brugen af de filmtekniske virkemidler er enestående og markante, og alt vi ser, ser vi gennem hovedpersonens øjne. Into the void er en smuk og nærgående film, fyldt med sammensmeltede farver og blændende lys der kredser de provokerende scener præget af vold og eksplicit sex. Filmen om livet efter døden rummer så meget og bryder de ellers så trygge rammer - et stødende originalt melodrama - en hallucinatorisk rejse i et fragmentarisk liv. Og nu vil jeg stoppe mig selv for dem der ønsker at se filmen ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Faste læsere